Säätöä banaanivaltiossa

Vaikka toisinaan Suomessa hyvävelikerhot ja ikuinen kieltopolitiikka ärsyttävätkin, ei tarvitse mennä kauas etelään, kun voi ihmetellä miten se valtio oikein pysyy pystyssä? No ei se oikein pysyisikään, talous on kuralla ja joka neljäs työttömänä, EU:lta lypsetään rahaa pankkien pelastamiseen. Sellaistenkin, joilla toisaalla on varaa omaan F1 talliin. Maahan on tietenkin Espanja. Tai ehkä mä olen vaan tiukkapipoinen pohjolan jurottaja, toteutan suomalaista kansallisvelvollisuutta.

Meillä oli siis lomalento Malagaan, bunkkaamaan appivanhempien luokse talvilomia ja siinä samalla ajatuksena katsastella paikallisia kiipeilymestoja. Lomaa suunnitteleville tiedoksi: kaksi viikkoa ei riitä yhtään mihinkään. Lentomme siis laskeutui 01:40 paikallista aikaa Malagan kentälle. Olin varannut edullisen vuokrabiilin Record Go:lta. Tein varauksen netin kautta, jolloin varausta ei voinut buukata yölle. Lähetin myöhemmin sähköpostilla pyynnön muuttaa varausta ja noutaisimme auton lentokentältä 22. joulukuuta 2012 klo 02:00 AM (lentonumero). Yöpalvelu kustantaa 30 euroa lisää. Selvä se, saman verran menis joka tapauksessa taksiin. Lähetin siis takaisin viestin vahvistaen auton noudon 22. joulukuuta 2012 klo 02:00 AM (lentonumero). Asiakaspalvelusta tuli vielä vahvistusviesti, että buukkaus on muutettu. Hieno juttu, säästetään puoli päivää säätöä! Uutta erillistä vahvistusta en kuitenkaan saanut, joten printtasin varoiksi myös sähköpostikeskustelun mukaan matkaan....

Lento meni mukavasti ja saatiin roudattua romppeemme Record Gon tiskille. Tässä vaiheessa emäntä tiskin takana ilmoitti, että te olette erehtyneet, varauksenne on 23. joulukuuta 2012 klo 02:00 AM. Siis mitä v*ttua? Näytin emännälle paperit, joka ilmoitti, että ei meillä ole teille autoa, te olette erehtyneet ajasta! Siinä vaiheessa kun jonkun toisen källi laitetaan mun piikkiin alkaa tatti kasvamaan. Korvat kuumotti ja meikäläinen hikoili kun pieni sika, kun annoin vähän palautetta. No eipä muuta ku etsimään taksia.

Päästiin lopulta taksiin ja annettiin tarkka osoite kuskille paperilapulla. Eihän se tietenkään tiennyt missä paikka sijaitsee, joten ensin pieni neuvonpito muiden taksikuskien kanssa ja menoksi. Moottoritiellä meno oli sen verran hurjaa, että meikäläinen pakanakin tais jonkun rukouksen mielessään tehdä. Totesin Heikille, että toivottavasti se hiton asiakaspalvelija joka källäsi meidän varauksen saa sitten tietää, että sen vuoksi me kuollaan auto-onnettomuudessa. Kohta päästiin pois motarilta ja suhattiin pimeässä ympäri Benalmadenaa. Kohta oli vuorossa jälleen neuvonpito taksikuskien kanssa ison hotellin edessä. Kuski kurvasi siitä hieman syrjään ja laittoi osoitteen navigaattoriin. Eikä perille löydetty.

Jossain risteyksessä kuski huikkasi vastaantulevalle taksille ja taas neuvoteltiin. Taisi siinä jokunen minuutti vierähtää, kunnes lopulta löydettiin perille. Ei muuten jätetty tippiä kuskille.

Seuraavana aamuna soitin Record Golle ja pyysin muuttamaan varauksen siten, että noudamme auton klo 12 lentokentältä. Tällä kertaa ajattelimme mennä bussilla lentokentälle. Ilma oli hieno, joten kävelimme Paseolle. Seuraava lentokenttäbussi menisi 45 minuutin kuluttua. Käppäilimme Paseolla odotusajan ja mentiin pysäkille hyvissä ajoin. 10 minuutin kuluttua lentokenttäbussi tulee, Heikki huitoo bussia pysähtymään, bussi hidastaa ja kaasuttaa ohi. Leuka loksahti auki ja hetken tyrmistyksen jälkeen ei voinut kun nauraa. Samaan aikaan läheisessä hotellissa näkyi olevan eläkeläisturistien kuljetus lentokentälle. Ajattelin, että saan neuvoteltua meidät kyytiin. No eihän se matkanjohtaja osannut juuri sanaakaan englantia tai ainakin esitti, ettei ymmärrä.

Hätä ei ole kuitenkaan tämännäköinen, mehän otetaan Malagan bussi ja hypätään matkan varressa pois. Hikistä kyytiä eläkeläisten ja vanhan punssin käryssä. Jäimme bussista pois moottoritien varressa lentoaseman kohdalla. Pysäkki on aika mielenkiintoisessa paikassa, sillä pysäkiltä ei pääse pois muuta kuin kävelemällä liittymäkaistan yli ja jatkaen moottoritien piennarta sillalle. Meikäläinen ei ole kauheasti tottunut kävelemään moottoritiellä. Siitä siltaa pitkin yli (tässä kohtaa oli ihan kävelykaista), takaisin alas motarin varteen, sillan ali ja taas juostaan liittymäkaistan yli. Nyt oltiin jo aika turvallisesti lähestymässä lentoasemaa.

Tällä kertaa auto oli kuin olikin saatavilla. Huh. Kerroin (tällä kertaa miespuoliselle "asiakaspalvelijalle") mitä meille oli tapahtunut. Mies sanoi, että aa, tapasitte kollegani eilen yöllä, hän kirjoitti tänne, että erehdyitte ajasta. Heitin miehelle paperit luukusta ja sanoin, että teillä joku ryssi varauksen, katso papereista. No se kaivoi sieltä sen ihka ensimmäisen buukkauksen esiin, käveli kopista ulos, työnsi paperin mun naamalle ja tiuskaisi sinä olet väärässä! Ja taas meikäläisellä keitti. Näytin sille sähköpostikeskustelun ja sanoin, että tässä ihan tasan tarkkaan lukee just niinkun mä sanoin. Kaveri yritti siinä vähän rauhoitella (se tais ehkä tajuta, että ne oli ite ryssiny homman) ja sanoi, että voitte tehdä valituksen, hän antaa ohjeet. Ja ihan tasan teen valituksen. Record Golla muuten auto pitää palauttaa tankki tyhjänä ja autoa noudettaessa pitää maksaa tankillinen bensaa + tankkauspalkkio. Juuri kun luuli, et meikäläinen tietää jo kaikki tavat, joilla vuokra-autofirma k*settaa asiakasta, niin they proved me wrong.

Luulis, että kun Espanjassa on joka neljäs työtön, vois jostain löytyy ihan pätevääkin ja asiallista henkilökuntaa. Kello oli muuten vasta kaksi iltapäivällä ja meillä oli nyt coche alla, loma voi siis alkaa!

Espanjalaisilla ei ole ainoastaan asiakaspalvelu hallussa, mutta myös Grigrillä varmistaminen sujuu aktiivisesti. Köysi luijaa mukavasti laitteen läpi varmistajan keskittyessä tarkasti kiipeilijän liikkeisiin. Nopeita klippejä varten otetaan kiinni Grigristä painaen lukitus auki ja toisella kädellä vedetään släkkiä. (Pieni disclaimeri tähän:  jos et tiedä kuinka Grigritä käytetään ja liidaajaa varmistetaan: käy kurssi, älä ota mallia).
El Torcalin huvipuistossa.
Mijasista löytyi terävää kiveä.
Auringonlaskun maisemaa kämpiltä kuvattuna. Hyvällä säällä näkyy Afrikkaan asti, ei kovin pitkä matka kaislaveneellä.