Koodinimi Transylvan

Machiato kädessä, jossain päin Etelä-Ranskaa Nimesin pohjoispuolella, istun moottoritien varren Auto-Grill'ssä paikallista aikaa 0600 aloittaessani tätä juttua, takana on pitkään ja hyvin (!) nukuttu yö pakussa ja mietin viimeisen viikon tapahtumia. Eilen Stuttgartista Besanconiin asti satoi lunta. Päivää aiemmin ajoimme lähes koko Saksan halki. Paku saatiin valmiiksi päivää ennen ja asunto tyhjäksi muutamia päiviä ennen lähtöä, viikko kaupoista. Yksi kokonainen päivä jäi aikaa auton pakkaamiselle. Välillä tuntui, että tavaraa on ihan liikaa, välillä tuntui, että tavara loppu kesken. Lopulta säilytystilat oli mitoitettu melko sopivasti ja organisoitu hyvin ja mukana on kaikki mahdollinen mitä reilu puolen vuoden aikana voisi tarvita ja vähän enemmänkin. Toisen lampaankarvapeitoista laitan kyllä postipakettina takaisin Suomeen...

Lähtöaamuna akut oli tyhjänä, eikä auto inahtanutkaan. Reissu siis alkaa kuten odottaa saattaa, normisäädöllä. Akut olivat olleet yön kytkettyinä yhteen, joten tottakai molemmat akut oli tyhjänä. Syylliseksi paljastui jääkaappi, joka ei ollut varsinaisesti päällä, mutta kuitenkin kytkettynä 12V-pistokkeeseen. Olin suhtautunut aika nihkeästi ajatukseen ostaa generaattori Biltemasta. Heti ensimmäisenä aamuna generaattori käyntiin ja siitä virtaa akkulaturiin. Mä vähän epäilin moisen hankinnan (generaattori) tarpeellisuutta, mut väärässä olin. Mähän olisin muuten voinut ottaa sen sähkövatkaimen kuitenkin mukaan...

Lähtövalmistelut meni pikaisella aikataululla ja auton rakentamiseen jäi aikaa lähinnä muutamia päiviä. Välttämättömimmät tehtiin, mikä pääasiassa tarkoitti sitä, että meillä on auto suurinpiirtein teltan mukavuuksilla. Mukavuuksia ei siis juuri ole. Jääkaappi on tosin aika luksusta. Kaasulla / 12V / 230V toimiva Dometicin 33l jääkaappilaatikko oli nappivalinta ja Kaasuvalosta saatiin se parissa päivässä ja hyvään hintaan (vanhaan tarjoushintaan). Karavaanikaupoista moisen toimitusaika olisi ollut parisen viikkoa ja Kaasuvalosta sai muutenkin hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Ja toki olinhan mä ihan fiiliksissä niistä kaikista hienoista kaasuvempaisista ja liesistä mitä siellä myymälässä oli näytillä. Takaisin autoon. Takaovet ja pieni osa autosta on eristämättä ja nämä osat ovat öisin hieman hohkanneet kylmää. Toki pari viime yötä ovat olleet poikkeuksellisen kylmiä, joten asia korjaantunee parissa päivässä. Olisin lisäksi mielelläni ottanut tiskialtaan ja hanan käsipumpulla. Mut meillähän on nyt generaattori mukana ja iso työkalupakki, joten ehtiihän sitä vaikka lepopäivinä pikku puhdetta sen sijaan että veistelisi puulusikoita...

Meikäläinen toimi projektin ajan lähinnä huoltojoukoissa; että kahvikuppi oli pöydässä täytettynä, sekä padat että sauna kuumina, työmaa jotenkin siistinä, minkä ohella suunnittelin sisustusta surffaten Googlesta inspiskuvia hakusanoilla shabby chic camper van ja vintage trailer. Säilytyslaatikoita ja muuta tarpeellista roudasin läjäpäin Ikeasta, mutta suurin osa sisusteista on kuitenkin vanhaa tavaraa. Kunnostauduin myös maalarimestarina ja verhoilijana - mulle ei ole kauheasti käsityön lahjoja suotu, mut onneksi verhoja ommellessa pärjää suoralla ompeleella...

Tervetuloa matalaan majaamme, maailma on olohuoneemme:



Time lapse: Finishing touches to camper van project from Heikki Vähä-Piikkiö on Vimeo.


Näkymä sivuovesta. Säilytystilaa on sängyn alla ja sivuseinällä sekä ylhäällä katon rajassa molemmin puolin. Etualalla komeilee Dometicin jääkaappi. Pöytäkaapin kuskin puoleisesta päädystä löytyy kolme 12V pistoketta, kaksi kaasuventtiiliä (toinen jääkaapille, toinen keittimelle / grillille) sekä invertteri. Kattoon haettiin harmaata lautaa vanhasta purun alla olevasta ladosta. Kattoluukku tuo mukavasti valoa.
Sivuverho on vanhasta pellavakankaan jämästä ja lakanoista ommeltu. Perinteinen "cafe" -verhotanko kuuluu tyyliin. Tai oikeammin se oli kaupassa se halvin verhotanko. Työtaso on uusi, Bauhausin halvin kokopuinen.
Sänky on korkealla, jotta säilytystilaa jäisi enemmän. Kaapin (oikealla alareunassa) ovet olivat todella huonossa kunnossa, joten päällystin ne Bauhausin alehyllystä napatulla paksulla ja vahvalla kuitutapetilla. Oviin ostin uudet vetimet K-Raudan alehyllystä hintaan 0,50 €/vedin. Kaappi on vanha puinen keittiönkaappi, joka kavennettiin syvyyssuunnassa 50 senttiseksi, korjattiin, hiottiin ja maalattiin.
Sivuoven verhon ompelin samasta pellavaisesta jämäkankaasta, jota käytin ikkunaverhonakin. Lisäksi käytin vanhaa virkattua pitsiliinaa. On muuten ihan viimenen kerta, kun lähden ompelemaan virkattua pitsiä käsin mihinkään. Alareunaan ompelin lyijynauhaa, ettei verho lepata niin paljon tuulessa, kun haluaa pitää ovea auki ja verhoa oven edessä näkösuojana. Verho on aika jäätävän näköinen, mut sopi lopulta ihan hyvin autoon.
Koukuilla kattoon. Juuttikankaisissa H&M säilytyskasseissa on hyvä säilyttää kevyttä vaatetusta. Omistin entuudestaan yhden ja ostin näitä kaksi lisää. Katossa on neljä kappaletta Ikean Dioder -ledspotteja. Yksi spotti kuluttaa vaivaiset 0,5W, mutta valaisee hyvin ja värilämpötila on miellyttävä.
Vanhan navetan ylisiltä löytyi ikiaikainen puulaatikko. Pesun ja hankauksen jälkeen sain sen riittävän siistiin kuntoon. Laitoin pohjalle ohuen kerroksen sanomalehteä ja paksua canvasta vuoraamaan laatikkoa ja pitämään pahimmat kolinat kurissa. Laatikkoon sain sovitettua tarpeellisen ruoanlaittosälän välineistä mausteisiin. Laatikko on helppo nostaa pihalle grillin viereen.
Lisää koukkuja kattoon. Koreissa on hyvä säilyttää muoviset astiat ja muuta kevyttä taloustavaraa. Peltimukit ovat ennenkin kulkeneet reissussa. Ja ne rakastetut ja ennen kaikkea vihatut tekstikyltit. Meillä toimitaan juuri kuten kyltissä sanotaan, joten Torpparin Werstaan sisustuspuodista jäi tämä käteen.
Sängyn alla oleva säilytystila jää verhojen taakse piiloon. Tuunasin entisen kotimme vanhoista pellavaverhoista verhot sängyn alle ja yhden verhon pöytätason alle. Verhot on käteviä: ei tarvita tilaa ovien avaamiselle. Alareunaan ompelin lyijynauhaa. Sängynlaidan koukkuun voi ripustaa tavaraa, muun muassa pyykkikassin.
Sängyn alta paljastuu toinen vanha kaapin runko, joka fiksattiin, hiottiin, maalattiin ja nostettiin korkeille jaloille. Alle mahtuu kaksi 45 litraista laatikkoa ja säilytysjakkara. Vierekkäin ylhäällä on kaksi lankakoria, jotka on asennettu hieman takakenoon. Näin korit eivät jarrutuksissa liu'u ulos niin helposti. Korien alle mahtuu reilusti tavaraa ja perinteiset mustekalat on aina tarpeellisia.

Ja matka jatkuu...

Kommentit

  1. Hienon auton olette rakentaneet. Meilläkin on retkiauto rakenteilla ja on mukava katsoa mitenkä muut ovat autonsa tehneet.

    Kuinka muuten olette rengaspulman ratkaisseet? Lähdittekö kesärenkailla liikenteeseen vai vaihdatteko vasta matkalla? Eikös sielä etelämmässä ole rajoituksia nastoille.

    VastaaPoista
  2. Kiitos :) ilmanvaihtoon kannattaa panostaa, meillä 40x40 kattoluukku on hengittävä (ilma vaihtuu vaikka luukku on kiinni), aika arvokas juttu sateella. Takaosassa ilma kiertää vähän huonommin (vähän hiostaa öisin, pitää nukkua vinottain), toinen luukku tai venttiili olis ollu hyvä juttu.

    Me lähdettiin ihan kesänakeilla liikenteeseen, päivisin isot tiet oli Suomessa kuivat, samoin pohjois-Saksassa. Ei se ainakaan meille ollut ongelma.

    VastaaPoista
  3. Kiitos kivasta blogista! kysymys autosta; onko transit rekisteröity matkailuautoksi, ja pitikö kaasuasennuksiin saada hyväksyntä alan liikkeessä? itsellä myös transit työn alla :) kiitos!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit