Tufakinkkua

Tufa. Mikä erikoinen nimi kivelle. Mä joskus kuvittelin, et tää on joku kiipeilijöiden epätieteellinen nimitys kalliomuodolle, niinku vaikka krimppi. Tufa is a variety of limestone, formed by the precipitation of carbonate minerals from ambient temperature water bodies. (Wikipedia). Ihassama.

Kiipesin ekaa kertaa tufalla. Aivan mahtava kokemus. Kaiken kaikkiaan joulu Geyikbayirissa: aivan mahtava kokemus. Nyt oltiin sporttikiipeilyn ytimessä. No ehkä tekemistä on silläkin, että mulla alkaa pikku hiljaa olemaan taitoa ja resursseja kiivetä jotain sellaista, mikä tuntuu edes jotenkin oikealta kiipeilyltä. Ja ne linjat: lähes poikkeuksetta kaikille kiipeämilleni reiteille voisi antaa tähtiä. Luin netistä jonkun jenkin karvaan arvion paikasta. Kiipeily oli hanurista, koska niillä oli 60-metrinen köysi, eivätkä pystyneet kiipeemään mitään hienoa reittiä. Turha haukkua paikkaa, jos omat välineet ei toimi. No meillä oli 80-metrinen Diablo, ei jääny välineistä kiinni!

Päällimmäisenä mulle jäivät mieleen ekan päivän flässi Saxafon (6b+), jolle voisin antaa viisi tähteä kolmesta, ensimmäinen 6c onsightini Rigolos, 40 metriä, josta 30+ metriä loivasti hänkkiä namikahvailua, ehdottomasti kolme tähteä, sekä Lu (6b), joka on greidikseen todella hienoa tufailua.

Good holiday? Eivät lupaile liikoja.
Katsokaa nyt tätä kivee. Ja bongaa kiipeilijät. Siis parhaimmillaan  +40 metriä kiipeilyä maasta ankkurille.
Luolissa ja hänkeillä ei juuri sade haittaa. Paitsi että ruuhkaan saa varautua kuin Areenalla torstai-iltana.
Barbarossa (5+). Must-do. Meikäläinen kurkottelee reiästä ulos ankkurille. Reittiä kuvailtiin jännäksi, joten mä jännitin jo valmiiksi reitin kiipeämistä. Jännän sijaan mä kuvailisin tätä todella hauskaksi.
Reiästä sisään ja toisesta ulos. Reittiä on vähän hankala siivota ja Heikki kävi lopuksi yliksellä keräämässä kamat pois ja otti pari fotoa.
Uçan Teneke (6b) oli aika yllättävä vastus. Kovat kiipes alun voimalla, mut mä keksin tähän hyvän betan, niin ei tarvi repiä. Mä kun en ollu niin kova, et pystyisin kiipee tän voimalla. Tuli kuitenkin turpaan, otin revanssia paria päivää myöhemmin ja jouduin vaihtaa betaakin kesken kaiken, kun yksi ote vetisti ku märkä saippua. Meni vasta kolmannella.
Heikki saittaa tähtireitti Halvaa (6b+) ja tsiigailee tulevia muuveja. Otin tästä flässin ja jouduin kyllä ihan tekee duunia sen eteen.
Stalaktosaurus (6b+) ja vähän isompaa tufaa. Vai onko tää nelimetrinen katosta roikkuva jorma stalaktiittia tai jotain? Jälleen must-do. Mä pannutin jo alun kruksista. Jäi hampaankoloon.
Ipek Yolu (6c) - 24 metriä mahtavaa hänkkiä kahvailua. Heikki jälleen saittipuuhissa. Lienee salaa venytelly. Mulla oli vähän eri beta.
Ei kaikki ollu hänkkiä kahvarallia. Big in Japan (6a+). (Kuva: Teemu Ojala)
Heikki tyyppaa Orionia (7a) yliksellä ja tikkas ekalla liidiyrkällä. Itellä oli close but no cigar: kruksimantteli, johon Heikki on kuvassa juuri siirtymässä, oli vaan mulle liian ylivoimainen, kaikki paukut paloi tufille. Manttelointi ei oo mun vahvuuksia, pitääpä siis tätä hommaa tehdä enemmän. Lähes kaksi viikkoa yrkkäilystä ja mulla on vieläkin polvi naarmuilla ja kipeä tuosta kneebarista. Hienoa tufaa: tykkäsin!
Teemu saa reitin Too old to rock'n'roll, too young to die (7b+) näyttämään iisiltä.
Teemu ja Asat (6b).
Tsiigatkaa nyt noita maisemia.
Asatilta laskeutumassa. Pakkohan sitä oli kuvaushommiin ryhtyä.
Ja kuten tavallista, lähti mopo taas keulimaan.
Heikki tarkkailee Teemun betaa Angel wingille (6c).
Ei menny flässinä, mut tokalla. Mulla meni kruksi vasta kolmannella. Olivat laittaneet kolmannelle pultille lapsilukon, johon tarvittiin reipas heivautus ja sormipianoilua (niin tiedättehän sen, kun jollain pyhällä hengellä ne sormenpäät pysyy juuri ja juuri otteella ja sormenpäillä kaivellen revit puuttuvat kolme senttiä lisää ape indexiin, jotta saat otteesta edes jollain tavalla kiinni). Hienoa kahvailua tämäkin reitti!


Loppuun vuosi 2014 lukuina:

Pannulaskuri: 155

Luku ei sisällä pikkupannuja ja osan olen unohtanut merkitä. Noin kahdet kunnon pannut per köysittelykerta.

Köysikiipeily: 86 kertaa
Boulderointi: 91
Jooga: 288
Kuntosali / kehonpainoharjoitus: 50
Venyttely: 43

Lisäksi kesällä tuli pyöräiltyä 564km ja jotain sekalaista muuta aktiviteettia harrastettua.

Kommentit

Lähetä kommentti

Suositut tekstit